Tato řízení ověřují, zdali má uchazeč v určitém oboru dostatečné předpoklady pro získání titulu docent, resp. profesor.
Docentem pro určitý obor se může stát uchazeč, absolvent doktorského studia, s dostatečnou pedagogickou praxí, který v habilitačním řízení prokáže pedagogickou a vědeckou způsobilost, obhájí svou habilitační práci a před Vědeckou radou FHS UK přednese habilitační přednášku. Posléze je schvalován a nakonec i jmenován univerzitou (resp. institucí se schválenou akreditací), na níž se řízení koná.
Profesorem pro určitý obor se může stát uchazeč, který se úspěšně habilitoval, je význačnou a uznávanou vědeckou osobností ve svém oboru a je autorem významných vědeckých nebo uměleckých publikací v patřičném rozsahu. Součástí jmenovacího řízení je přednáška před Vědeckou radou FHS UK a posléze univerzity (resp. instituce se schválenou akreditací), v níž má uchazeč prezentovat zejména své koncepce práce a výuky v daném oboru. Po úspěšném schválení na všech úrovních se řízení uzavírá na MŠMT.
Akreditovaná řízení na Fakultě humanitních studií UK
Před zahájením habilitačního řízení je třeba dodat
Před zahájením řízení ke jmenování profesorem je třeba dodat
Doručení požadovaných materiálů
V současné době jsou na FHS UK akreditovány tyto obory:
FILOZOFIE: habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem
Sociální a kulturní antropologie: habilitační řízení
1. Návrh na zahájení řízení (níže ke stažení)
2. Habilitační práci svázanou v pevné vazbě či ve formátu vydané monografie - 4 kusy a zaslat identickou elektronickou verzi v pdf. (8 kusů v případě, že elektronická verze neexistuje: 5 ks. pro členy habilitační komise a 3 ks. pro oponenty).
SPECIFICKÉ POŽADAVKY NA HABILITAČNÍ PRÁCI V OBORU SOCIÁLNÍ A KULTURNÍ ANTROPOLOGIE
3. Vyplněný formulář Podklady pro stanovisko habilitační komise s datem vyhotovení a podpisem uchazeče (níže ke stažení)
4. Strukturovaný životopis s datem vyhotovení a podpisem uchazeče
5. Úplný výkaz pedagogické činnosti za poslední tři ukončené roky plus právě probíhající rok (doplněný souhrnným přehledem o starší pedagogické činnosti bez časového omezení) - vyhotovený institucí a podepsaný uchazečem s datem vyhotovení (níže ke stažení).
6. Uchazečovo stručné vyjádření k přispění jeho pedagogické činnosti k rozvoji oboru, inovacím ve výuce a představám o jeho dalším působení v daném oboru (podepsané uchazečem s datem vyhotovení)
7. Úplnou strukturovanou bibliografii uchazeče s uvedením hodnot IF nebo SJR u periodik, kde existují, s datem vyhotovení a podpisem uchazeče. Postupujte podle souboru "Doporučená podoba seznamu publikací a citací uchazeče" (níže ke stažení)
8. Seznam citací prací uchazeče dle metodiky WoS (případně SCOPUS, eventuálně jiné) doložený kopií příslušných stránek z WoS. Postupujte podle souboru "Doporučená podoba seznamu publikací a citací uchazeče" (níže ke stažení)
9. Uchazečem komentovaný výběr pěti nejdůležitějších prací a jejich přínosu pro obor (podepsané uchazečem s datem vyhotovení)
10. Podklady pro zhodnocení zahraničních zkušeností, výchovy vědeckých pracovníků, řešení grantů a výzkumných úkolů a jejich výsledků
11. Seznam aktivních vystoupení na zahraničních a domácích konferencích (vedle přednesených příspěvků uvést také vystoupení jako invited speaker, jako organizátor konference, člen přípravného výboru, předseda sekce konference)
12. Autoreferát habilitační práce
13. Návrhy tří témat habilitační přednášky, z nichž bude jedna přednesena na vědecké radě (pouze názvy, nejsou potřeba anotace)
14. Doklady o dosaženém vysokoškolském vzdělání – ověřené kopie diplomů (včetně Bc.)
15. Potvrzení o zaměstnání a odborné praxi uchazeče minimálně za poslední 3 roky (nutno dodat za každé pracoviště zvlášť, podepsané zodpovědným pracovníkem např. personálního oddělení)
16. Případné další doklady osvědčující vědeckou a odbornou kvalifikaci
17. Informace o (spolu)autorství patentů a významných uměleckých děl či organizace tvůrčích akcí (viz Podklady pro stanovisko habilitační komise)
Základní potřebné formuláře/podklady jsou ke stažení níže na této stránce. Pro zbylé dokumenty neexistuje formulář; uchazeč je dodá v klasickém Word dokumentu. V případě dotazů kontaktujte Lenku Vinterovou.
1. Návrh na zahájení řízení (níže ke stažení)
2. Vyplněný formulář Podklady pro stanovisko komise (níže ke stažení)
3. Originály doporučujících dopisů od dvou profesorů téhož nebo příbuzného oboru z různých zemí, anebo návrh děkana fakulty, případně rektora univerzity. Možno připojit i další doporučující dopisy významných odborníků v oboru jmenování, kteří v případě, že nepůsobí na univerzitách, nemusejí být profesory. Doporučující dopisy nebo návrh děkana (rektora) musejí hodnotit celou vědeckou činnost uchazeče a definovat jeho přínos pro obor jmenovacího řízení. Dopisy musí být podepsané s datem vyhotovení.
4. Strukturovaný životopis s datem vyhotovení a podpisem uchazeče
5. Úplný výkaz pedagogické činnosti za posledních pět ukončených let plus právě probíhající rok (doplněný souhrnným přehledem o starší pedagogické činnosti bez časového omezení) - vyhotovený institucí a podepsaný uchazečem s datem vyhotovení. (níže ke stažení).
6. Uchazečovo stručné vyjádření k přispění jeho pedagogické činnosti k rozvoji oboru, inovacím ve výuce a představám o jeho dalším působení v daném oboru (podepsané uchazečem s datem vyhotovení)
7. Úplnou, strukturovanou bibliografii uchazeče s uvedením IF a SJR u periodik, kde existují, s datem vyhotovení a podpisem uchazeče - postupujte podle souboru "Doporučená podoba seznamu publikací a citací uchazeče" (níže ke stažení)
8. Seznam citací prací uchazeče dle metodiky WoS (případně SCOPUS, eventuálně jiné) doložený kopií příslušných stránek z WoS - postupujte podle souboru "Doporučená podoba seznamu publikací a citací uchazeče" (níže ke stažení)
9. Uchazečem komentovaný výběr pěti nejdůležitějších prací a jejich přínosu pro obor (podepsané uchazečem s datem vyhotovení)
10. Podklady k hodnocení zahraničních zkušeností, výchovy vědeckých pracovníků a výsledků výzkumů (včetně řešení grantů)
11. Seznam aktivních vystoupení na zahraničních a domácích konferencích (vedle přednesených příspěvků uvést také vystoupení jako invited speaker, jako organizátor konference, člen přípravného výboru, předseda sekce konference)
12. Návrhy tří témat přednášky, z nichž bude jedna přednesena na vědecké radě fakulty (pouze názvy, nejsou potřeba anotace)
13. Doklady o dosaženém vysokoškolském vzdělání – ověřené kopie diplomů (včetně Bc.)
14. Potvrzení o zaměstnání a odborné praxi uchazeče minimálně za poslední 3 roky (nutno dodat za každé pracoviště zvlášť, podepsané zodpovědným pracovníkem např. personálního oddělení)
15. Případné další doklady osvědčující vědeckou a odbornou kvalifikaci
16. Informace o (spolu)autorství patentů a významných uměleckých děl či organizace tvůrčích akcí (viz Podklady pro stanovisko komise)
Základní potřebné formuláře/podklady jsou ke stažení níže na této stránce. Pro zbylé dokumenty neexistuje formulář; uchazeč je dodá v klasickém Word dokumentu. V případě dotazů kontaktujte Lenku Vinterovou.
1. elektronicky na email:
2. písemně na adresu:
Podatelna FHS UK
Univerzita Karlova
Fakulta humanitních studií
Habilitační a jmenovací řízení
Pátkova 2137/5
182 00 Praha 8 – Libeň
Výše poplatků:
Habilitační řízení: 2.000,-
Řízení ke jmenování profesorem: 5.000,-
Poplatek uhraďte na účet Fakulty humanitních studií UK, číslo účtu: 27-1842600277/0100
U platby uveďte variabilní symbol 720 155
Do zprávy pro příjemce uveďte své jméno a příjmení a informaci, zda-li se jedná o poplatek za habilitační řízení nebo řízení ke jmenování profesorem
Opatření proděkana č. 1/2017 týkající se výše zmíněných poplatků
Návrh na zahájení habilitačního řízení
Návrh na zahájení řízení ke jmenování profesorem
Podklady pro stanovisko habilitační komise
Podklady pro stanovisko komise
Doporučená podoba seznamu publikací a citací uchazeče
Oddělení pro vědu a výzkum
Univerzita Karlova
Fakulta humanitních studií
Pátkova 2137/5
182 00 Praha 8 - Libeň
E-mail: