Q17 Příprava učitele a učitelská profese v kontextu vědy a výzkumu ****************************************************************************************** * Q17 Příprava učitele a učitelská profese v kontextu vědy a výzkumu ****************************************************************************************** Koordinátor: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc. Koordinátor za FHS: doc. Mgr., Josef Fulka, Ph.D. * FHS na progresu Q17 [ URL "https://www.cuni.cz/UK-8620.html"] participuje spolu s dalším V případě potřeby jednejte primárně s koordinátorem za FHS. Rada programu: prof. PaedDr., Stanislav Bendl, Ph.D. doc. RNDr., Miroslava Černochová, CSc. doc. Mgr., Josef Fulka, Ph.D. doc. PhDr., Marie Fulková, Ph.D. PhDr., David Greger, Ph.D. prof. PhDr., Kateřina Charvátová, CSc. Ing., Jan Koucký, Ph.D. doc. PhDr. PaedDr., Anna Kucharská, Ph.D. doc. PhDr., Lea Květoňová, Ph.D. RNDr., Dobroslav Matějka, CSc. RNDr., Jan Mourek, Ph.D. prof. PaedDr., Dr. Michal Nedělka RNDr., Lenka Pavlasová, Ph.D. doc. PhDr., Naděžda Pelcová Ph.D. doc. RNDr, Jarmila Robová, CSc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. PhDr., Martin Strouhal, Ph.D. doc. PhDr., Martina Šmejkalová, Ph.D. doc. RNDr., Naďa Vondrová, Ph.D. Anotace programu Pedagogická fakulta se hlásí k jednomu komplexně zaměřenému projektu PROGRES se zapojením fakult připravujících učitele a ředitele škol. Předpokládá spolupráci s neučitelskými faku odborně vstoupí do témat řešených Pedagogickou fakultou (např. teorie výtvarného uměním s Pedagogické fakulty pak je také participace na projektech jiných fakult v příslušných vědn (Psychologie, Environmentalistika). Obsah a zaměření projektu navazuje na řešení projektu PRVOUK. Jeho řešení akcentovalo rozv Pedagogické fakulty (oborů a oborových didaktik, pedagogiky, pedagogické psychologie, spec filozofie a dalších oborů tzv. univerzitního základu), vše v kontextu vzdělávání, školy a Vytvořené týmy reprezentující jednotlivé katedry fakulty a pracoviště fakult dalších parti řešení úkolů podle cílů v projektu definovaných. Tato spolupráce se ukázala jako funkční a bude využita v projektu PROGRES, ovšem s dalším kvalitativním posunem. V projektu PROGRES nebudou již vědecké úkoly řešeny v rámci jednotlivých vědních oborů. By stanovena základní nosná témata, k jejichž řešení se budou hlásit podle svého odborného za pracovníci, pracovní skupiny Pedagogické fakulty nebo pracovníci z jiných fakult. V rámci oblastí budou řešeny aktuální úlohy, vyplývající z potřeb společnosti, primárního, sekundá terciárního vzdělávání, vzdělávacích potřeb budoucích učitelů, ale i rozvojových možností Každé rozvíjené téma tak bude mít složku oborovou, oborově didaktickou, pedagogicko-psycho speciálně pedagogickou i univerzální, filozofickou, s přihlédnutím k manažerským kompetenc Uvedenému zaměření projektu bude odpovídat rozvíjení konkrétních témat při logickém propoj jednotlivých vědních oborů z okruhu výchovy a vzdělávání, s důrazem na integrující aspekt proměnu vzdělávacích institucí, aktérů vzdělávání i nároků na vzdělávání a s akceptací akt a společenských výzev. · Teorie školy a učitelská profese (pedeutologie).  Profese učitele a jeho profesní standa růst, další vzdělávání učitelů, ředitelů škol a ostatních odborných pracovníků ve školství speciálních pedagogů, psychologů aj.), včetně řízení školy. · Vzdělávání a gramotnost. Téma bude postaveno na komplexním pojetí gramotností – čtenářsk digitální, informační, technické, přírodovědné až po gramotnost právní či uměleckou. Důraz rozvojové aspekty gramotností od úrovně pregramotností až po dosažení gramotnosti plně fun · Příprava učitele. Zkoumání bude zaměřeno na uplatňování nových metod a forem učitelské p inovativních modelů vzdělávání, na rozvoj oborových didaktik v úzkém sepětí s rozvojem těc jejich didaktiky vycházejí a pro něž jsou koncipovány, s reflexí umožňující další posun v didaktik i metod a forem výuky. V tomto rámci půjde o zkoumání jazykové, přírodovědné a te společenskovědní výuky a umělecké výchovy. · Žáci. Zkoumání se zaměří na dispoziční, osobnostní, psychosociální i sociokulturní aspek uplatnění ve výchově a vzdělávání, na žákovské představy, učební činnosti, výukové cíle. O zájmu dále budou specifické skupiny žáků, potenciality jejich rozvoje, rizika ve vzděláván jevy, které vzdělávání doprovázejí. Žákovské skupiny budou v rámci projektu sledovány od p věku až do dospělosti – budou sledovány také k specifické skupiny studentů vysokých škol ( specifickými nároky, studenti se socioekonomickým znevýhodněním).  · Inkluze. Objekty vědeckého zájmu budou teorie inkluzívního vzdělávání, možnosti, strateg podpůrné faktory inkluze, podpůrná opatření ve vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávac úloha učitelů a pracovníků podpůrných poradenských služeb ve školství.