Q16 Environmentální výzkum ****************************************************************************************** * Q16 Environmentální výzkum ****************************************************************************************** Koordinátor: Prof. RNDr. Tomáš Cajthaml, Ph.D. (Přírodovědecká fakulta) Koordinátor za FHS: doc. PaedDr. Tomáš Hák, Ph.D. * FHS na progresu Q16 [ URL "https://www.cuni.cz/UK-8619.html"] participuje spolu s dalším V případě potřeby jednejte primárně s koordinátorem za FHS. Rada programu: doc. RNDr. Tomáš Halenka, CSc. prof. Prof. JUDr. Milan Damohorský, DrSc. prof. Ing. Mgr. Jan Frouz, CSc., PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. doc. PaedDr. Tomáš Hák, Ph.D. doc. MUDr. Alexander Čelko, CSc. prof. RNDr. Bedřich Moldan, CSc, prof. RNDr. Martin Mihaljevič, CSc. prof. RNDr. Eva Tesařová, CSc. Klíčoví řešitelé programu: prof. RNDr. Pavel Kindlmann, DrSc. doc. Mgr. Jiří Reif Ph.D. Ing. Luboš Matějíček, Dr. doc. RNDr. Jaroslava Kalvová, CSc. Mgr. Peter Huszár, Ph.D.  Mgr. Michal Belda, Ph. D. prof. MUDr Milena Černá, DrSc. doc. MUDr. Bohumír Kříž, CSc. prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. prof. PhDr. Kateřina Charvátová, CSc. Doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. PhDr. Ivan Rynda Ing. Michael Bartoš, CSc doc. JUDr. Vojtěch Stejskal, PhD. JUDr. Petra Humlíčková, PhD. Mgr. Milan Ščasný, Ph.D.  Ing. Jiří Dlouhý Anotace programu Projekt Progres v programu Environmentálního výzkumu navazuje na řešení interdisciplinární Prvouk. Program navrhovaného projektu odpovídá rámcovým zaměřením a koncepcím výzkumu Ústa prostředí Přírodovědecké fakulty UK, Centra pro otázky životního prostředí UK, Katedry soc ekologie, Fakulty humanitních studií UK, Katedry fyziky atmosféry, Matematicko Fyzikální f Katedry práva životního prostředí, Právnické fakulty UK, Centra environmentálního vzdělává Pedagogické Fakulty UK a Katedry hygieny, epidemiologie a preventivního lékařství 3. Lékař UK. Cílem je koncepční a interdisciplinární studium interakcí biotických a abiotických slo prostředí, a to rovněž s přesahem k aspektům ovlivňování prostředí lidskou společností a r prostředí na lidskou populaci včetně zapojení studia rozhodovacích procesů ovlivňujících t V této souvislosti bude důležitým podtématem zejména antropogenní zátěž životního prostřed programu je zvýšení propojení jednotlivých účastnících se environmentálně zaměřených kated univerzity a tímto způsobem i pokračování zvyšující se úrovně studia problematiky životníh v rámci university. V této souvislosti se předpokládá i rozsáhlá mezinárodní spolupráce s zahraničními pracovišti. Projekt reflektuje aktuální požadavky studia zahrnující nejmodern a propojení partnerů z různých podoblastí umožňující extenzifikaci i intenzifikaci dosažen oblasti jak základního, orientovaného, tak i aplikovaného výzkumu v rámci UK. Svojí podsta projekt výrazně multidisciplinární, který zahrnuje celou řadu oborů, studující kontexty v porozumění složek životního prostředí. Tyto obory sestávají z přírodovědných směrů, jako j chemie životního prostředí, geologie, meteorologie a klimatologie, chemie atmosféry, fyzik a oborů preventivní medicíny a rovněž oborů humanitních a sociálních věd jako jsou sociolo archeologie, antropologie,  politologie, právní vědy, ekonomie a didaktika. Z tohoto výčtu unikátní horizontální propojení vědních oblastí týkajících se a postihujících komplexnost prostředí. Tyto přístupy odpovídají současným moderním trendům v dané problematice, kdy pr pochopení funkčnosti a struktury životního prostředí nelze oddělit přírodovědné obory od o a společenských. Interakce oborů s různými metodologickými přístupy umožňuje hlubší pochop témat jako jsou biodiversita, antropogenní zátěž, environmentální chování, a to včetně pos společnosti a nástrojů, kterými lze toto chování regulovat (např. environmentální výchova) Projekt podobně jako v předcházejícím návrhu bude zahrnovat kombinaci současných přístupů založených na technologicky pokročilých instrumentacích a sofistikovaných statistických po aplikovaných na studium chování biotických a abiotických složek ekosystémů a jejich intera společností studovanou řadou moderních postupů včetně pokročilých metod matematického mode mining komplexních dat, tvorby a implementace různých scénářů vývoje společnosti a dalších metod na straně humanitních věd. Klíčové obory studia tedy budou sestávat z následujících hlavních abiotických a biotických složek životního prostředí; kontaminace a dekontaminace prostředí; studium a identifikace rizikových faktorů, jejich vliv na životní prostředí a n stav skupin populace; globální i regionální modely klimatu a dalších klíčových parametrů z ekosystému; environmentálně významné formy spotřeby; látkový a energetický metabolismus ek jeho environmentální a společenské aspekty; modernizační procesy industriálního období a j životnímu prostředí; vymezení environmentálně bezpečného sociálně ekonomického prostoru pr planetárních mezí a stanovení potřebných indikátorů; popis a komparace právních úprav a ná řešení těchto problémů; proces vnímání environmentálních problémů společnosti a možné nást ovlivnění; environmentální vzdělávání, výchova a osvěta. Všechny tyto aspekty reflektují s problémy v oblasti životního prostředí včetně globálních změn. Výstupy projektu budou sestávat z publikovaných vědeckých studií v rámci zmíněných problem prohloubí poznání ve zmíněných oblastech životního prostředí a které budou využitelné pro environmentálních technologií, koncepčního rozhodování z hlediska ochrany životního prostř zdraví, k přípravě legislativních podkladů v oblasti životního prostředí, ochrany biodiver environmentálního vzdělávání a osvěty.